Õpetuse kujunemine, õigeusu positsioon ja algkiriku ning varaketserite rühmade suhe on akadeemilise arutelu küsimus. Walter Bauer tegi oma raamatus "Varaseim kristlus" (1934/1971) ettepaneku, et kõige varasemas kristluses ei seisnenud teineteise suhtes esmase ja teisejärgulise suhtena, kuid paljudes piirkondades oli kristlus algupärane ilming. Bauer hindas ajaloolasena uuesti ülekaalukalt domineerivat seisukohta, et kristliku päritolu perioodil esindas kiriklik doktriin juba seda, mis on esmane, kusjuures hereesiad, ehkki kuidagi kõrvalekalded ehtsast (Bauer, "Sissejuhatus).
Näiteks teadlased Pagels ja Ehrman on Baueri algupärase teesi põhjal üles ehitanud. Toetudes juudi kristlaste, paganristlaste ning teiste rühmade, näiteks gnostikute ja marcionitide vahelistele erisustele, väidavad nad, et varakristlus oli killustatud ja samaaegsete konkureerivate ortodoksidega. Ehrmani arvates on Baueri meeleavalduse spetsiifika hiljem tagasi lükatud, kuid teadlased aktsepteerivad tema intuitsioone tervikuna ja said kinnitust kaugemale sellest, mida Baueri võimukus arvas.
Pilt 171B | Konstantin põletavad Aaria raamatuid, illustratsioon kaanonireguleerimise kogumikust, c. 825 | toimik: James Steakley; kunstiteos: Teadmata / üldkasutatav
Autor : Mikael Eskelner
Viited:
Kristluse ajalugu ja laienemine selle tekkimisest 5. Sajandini
Kristlus Ante-Nicene perioodil, kirikuisad ja kristlaste tagakiusamine
Kommentaarid
Postita kommentaar